Onkel enkel

Under vistelsen nere i Skåne, när vi närvarade på två vänners bröllop, så bodde vi på ett helt underbart litet ställe. Onkel enkel. Lägg det namnet på minnet, för det är ett fantastiskt mysigt litet pensionat...
I ett naturskönt landskap, bland åkrar och hästhagar ligger detta pensionat.  Byggnaden ovan är själva huvudbyggnaden, med reception och matsal. Hundrummet är dörren som skymtar längst till höger i bild. I och med att vårt rum låg lite avsides, så var det alldeles lugnt och stilla på natten, vilket var fullkomligt ljuvligt! Så istället för att Chili låg under sängen och småvoffade åt minsta ljud, som han gjorde sist vi tog in på hotell, så snarkade han där på natten gott under sängen. 
 
Här skymtar två andra byggnader, som var som små lägenheter. Ljuvliga lägenheter med halmtak, putsad fasad och rosor som växte utanför fönstren. 
 
Chili var den första att besikta boendet, som fick klart godkänt! av vår lilla pälsboll! Som hundägare brukar jag ofta känna mig till besvär när jag kommer med Chili, som att inget boende riktigt ur djupet av deras hjärtan riktigt välkomnar djur utan mest ser hundar som besvärliga varelser som skitar ner och är till besvär. Men så var inte fallet på Onkel enkel, utan redan i hallen möttes man av en hundbädd samt mat- och vattenskålar. Självklart hade Chili sin väska med sig, så allt sådant hade vi redan med oss. Men bara gesten att det fanns värmde i en djurägares hjärtegrop. 
 
Ställ dit en pelargon- när du vill känna dig som hemma. Finns det inget talspråk som lyder så? Inte? Då måste vi ändra på det bums!
 
Tre kuddar var, jo jag tackar! Även det är precis som hemma. 
 
Hemma ja, det är ingen skillnad om jag är hemma eller borta. Jag bara måste vakna med blommor på sängbordet, då blir det en bra dag. Det är inte statistiskt bevisat, men jag skulle även vilja påstå att man sover bra mycket bättre när man har blommor på sängbordet...Dessutom måste jag ju ha något att göra när jag är ute på hundpromenader, en kan väl inte bara traska på när det växer vallmo i diket?!
 
Dessa fönster med djupa nischer samt vikbara fönsterluckor öppnade dörren till en helt ny värld. Jag ogillar ju rullgardiner eftersom jag tycker de är så fruktansvärt fula. Men solgula fönsterluckor är då rakt omöjligt att inte gilla! Dessutom så får ju växterna ljus, samttidigt som rummet där man sover mörkerläggs. Vilket är särskilt lämpligt när den ena tenderar att jobba mycket nätter och en äger persienner i hela lägenheten. Ett minst sagt genial konstruktion om du frågar mig och därför satte jag även maken på att nogsamt inspektera luckorna. Jag menar, någon gång blir vi ju med hus 💓

En nyfyndad vintageklänning i oerhört gott skick, samt en något mer sliten tjej. Vaknade nämligen av en fruktansvärd huvudvärk som var på gränsen till migrän efter att ha utsatt mina öron för massor av ljud. Men efter både tabletter och massage fick maken upp mig på fötter. Vi skulle nämligen äta bröllopsfrukost med brudparet och de andra som stannat över natten. 

Frukosten som serveras är alldeles lagom. Inte ett överflöd av mat, men alldeles lagom mycket fanns det att välja mellan. På något sätt hade det i all bröllopsplanering fallit bort att jag och maken äter mjölkproteinfri kost, men det dröjde inte många minuter innan en bricka med produkter som vi tålde att äta, dök upp. 

Älskar det faktum att det fanns en hylla med bordsspel i matsalen!
 
Även om man är liten måste man få sitta med stil 
 
Jag menar, de vuxna får ju sitta här, bland kuddar och fårskinn! Fast vi valde att förtära frukosten ute på verandan. 
 
Jag kanske ska tillägga att jag inte är det minsta sponsrad, utan jag är enbart så genuint glad och nöjd med vårt boende att jag gärna vill dela med mig av detta guldkorn till er andra som läser. Lite extra till alla er som reser med hund💓 Enda nackdelen är att jag är osäker på hur väl kollektivtrafiken dit ut ungerar, så det är nog en fördel om man har bil.
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0