Så planterar du en palm

När jag för några veckor sedan googlade inför min första plantering av palm, modell större, så önskade jag innerligt att det hade dykt upp något inlägg på hur fasiken man planterar en palm. Det var ju inte direkt så att man fick öva nere på Alnarp att plantera palmer på ett ton.
 
Om ni inte redan listat ut det så är det bra att ha en traktor med förare nära till hands. Det är även en lysande idé att beräkna jordåtgång och kånka fram jordsäckar till själva planteringsmomentet. I övrigt så kan jag inte komma med så värst många bra tips. Förutom då att inte låta det gå alltför lång tid mellan omplanteringarna (fortsätt läsa så kommer ni förstå). Men jag börjar i rätt ordning, den i särklass mest spännande dagen på jobbet. Jag hade beställt traktor och allt var riggat och klart.

 
Planen var bara att lyfta upp palmen och byta kruka (den till höger i bild). Det är inga problem, det kommer gå som en dans tänkte vi (okej, jag var lite orolig). Traktorn kom, och vi spännde fast palmen, tyvärr inte i rotklumpen så som sig bör, utan i stammen. Ett, två, tre så lyfte traktorn upp palmen. Tyvärr var det inte enbart palmen som fick sig en flygtur, utan även krukan hängde med! Så det blev till att gräva mer...
 
 
Vi grävde med spadar, först försiktigt med planteringsspade och sedan jordspade. Vi använde spett och slog med träbit och slägga. Vi knackade på utsidan av krukan...men inget hjälpte. Palmen satt som berget.
 
 
Det tog oss en hel dag att övertyga herr palm (några av mina kollegor hävdade dock bestämt att det var en hon eftersom hen var så envis) att det var bäst att släppa taget. Låta rotklumpen ta ut skilsmässa.
 
 
Efter en dags arbete beslutade vi tillslut att det fick kosta en kruka, för att det var viktigare att rädda rotklumpen (och därmed palmen). Nu ska bara någon få äran att försöka bygga ihop krukan igen, för bultar och band räddades innan hela krukan blev ett enda stort plockepinn. Dagen avslutades med att palmen planterades i ny jord och bitarna av det som en gång varit en kruka, kördes ut på säckakärran...
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0