Kökskaraktärer

Jag har alltid haft en liten fabless för listor och kategorisering, även fast jag själv tycker att jag sällan landar precis rätt utan snarare alltid blir ett mellanting. Likt en kameleont som byter skepnad. Inspirerad av Spiderchick har jag sammanställt en egen lista över kökskaraktärer. Vilken av dessa personlighetstyper är du?

 

1. Strikta Svea
Ett recept är till för att följas, punktslut! Varför skulle någon annars ha bemödat sig att plita ner recepten och till på köpet trycka upp det i bokformat om det inte var välbeprövade?! Nej, det blir alltid godast om man följer receptet från A till B till C. Allra helst ska måtten vara angivna i både dl och gram, så att man kan kontrollera att allt verkligen blir rätt. För skulle man misstänka att kokboksförfattaren har skrivit fel, så kan man alltid ta ett medelvärde!


2. Höftiga Henrietta
Henrietta och Svea är varandras raka motsatser- den ena höftar och den andra mäter. Henrietta höftar alltid, en deciliter är typ en näve. En tesked är litegrann och ett kryddmått är så lite att det kan uteslutas helt. Henrietta är dock väldigt noga med att försäkra sig om att där uppstår kemi-Bikarbonat kräver något syrligt för att magi ska uppstå, sedan är det inte så viktigt hur proportionerna blir, det väsentliga är att känslan blir rätt. Den rätta känslan infinner sig icke via måttande, dessutom spar det tid att slippa diska, både de dammiga måtten och de använda. Det måttlösa resultatet blir alltid ätbart! För fåglarna måste ju också få mat ibland...

 

3. Receptlösa Rakel
Receptböcker är på sin höjd till för att bläddra i anser Rakel. En slags bilderbok för vuxna, som i bästa fall kan ge lite inspiration. Helst ska ett eller flera recept ge inspirationen till en helt ny skapelse som världen aldrig tidigare skådat! Rakel har och kommer aldrig att följa ett recept, förutom ett. Rakels egna, hemliga recept; många avsmakningar tillsammans med en bra magkänsla. Rakel lever efter devisen att man inte vet förrän man har provat!

 

Både jag och min fästman har starka drag av Höftiga Henrietta och Receptlösa Rakel. Vi har minst en löpmeter kokböcker och älskar att experimentera i köket för att ta fram nya skapelser. En av de senaste tårtorna jag svängde ihop var Devils choclate cake med blåbärsmousse, en skapelse som uppkom som ett resultat av bläddrandet i de två bakböckerna ovan. 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0