Den gröna överraskningen

Tidigare nämnde jag att sambon överraskade mig rejält och nu tänkte jag berätta med vad! Jag har sedan en tid tillbaks följt ett Instagram-konto som drivs av en butiksägare i Sundsvall. I vintras la hon upp en spännande bild inifrån sin företagslokal som är belägen i stadens gamla brandstation. I samma veva ska jag även ha visat denna bild för sambon och nämnt att det vore trevligt att någon gång i framtiden besöka Herbanist, som butiken heter. Jag menar en blomsteraffär inuti en gammal brandstation, bara den vetskapen räckte för att jag ville besöka butiken! Det hör som till om man är trädgårdsingenjör att i rent studiesyfte ha tittat in i en sådan butik!
 
Tiden gick och jag glömde bort vad jag sagt. Men så nu när vi var på rull genom Sverige, svängde sambon in i centrala Sundsvall. Vek av från E4 och in i smeten. Jag trodde först att han kört fel, helt fel. Men så tittade jag på GPSen som var glad och nöjd. Inte förrän vi hade parkerat utanför så förstod jag var vi var, att det inte var dags att fylla på den nästan helt fulla tanken eller gå på toa. Det var tid för ett grönt stopp!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Jag fick alltså chansen att besöka trädgårdsbutiken och är glad att ha kommit mig dit. Butiken i två
våningsplan bjöd nämligen på massor av inspiration- Vackra stilleben, rustika krukor och spännande växtmaterial. Men, som den trädgårdsingenjör jag är så är jag lite arbetsskadad. När jag hittar rotsnurr, slokande växter (=för låg vattenpotential) eller växter som lider av näringsbrist, så blir jag lite brydd. Mina arbetsglasögon åker direkt på och jag kan som inte låta bli att kritiskt granska det jag har framför mig. En gissning från min sida är att personalen har mer av ett designtänk än gröna fingrar, vilket medför att växter som inte kom med senaste växtleveransen, kan vara lite tilltufsade och illa medfarna. Men summa summarum, så tycker jag ändå att det är väl värt ett besök för all den inspiration som brandstationen bjuder på. Och jag bör nog även tillägga att sambon kom ut med en ny ovanlig orkidé, så vi gick inte tomhänta ut ur butiken. 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0