Blåklockan

Sprang på en vas här i sommar, älskade formen men var inte alls förtjust i färgen. Tyckte ändå den var värd en femma, så den fick följa med hem som ett pysselprojekt. 

 

Tänkte att går den inte att rädda med lite sprayfärg så är ingen större skada skedd. Precis som jag misstänkt så var de på färghandeln inte supernöjda över att få höra att jag ville måla på en glaserad yta. De trodde inte att vanlig färg skulle fästa. Skulle något bita på en sådan yta behövde jag först slipa den ordentligt och sedan spraya på med sprayfärg, då skulle det kanske fungera. Urvalet var inte enormt på färghandeln, men jag traskade i alla fall ut med en blå kulör. Hade helst av allt velat ha en något mörkare och mer dov nyans, men eftersom jag ville skrida till verket direkt så fick det bli den enda blå nyans som fanns inne.

Är rätt så nöjd över förvandlingen och hoppas att färgen ska sitta kvar även efter jag fyllt vasen med vatten… För det där med att slipa bort glaseringen var inte det lättaste. Försökte lite halvhjärtat rugga upp ytan med ett sandpapper (glaseringen satt som berget), rengjorde därefter vasen med aceton (hade ingen målartvätt hemma och färghandeln hade stängt för dagen) och sprayade sedan på tre lager med färg. Den bruna glaserade vasen i form av en klocka är numer en blåklocka! 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0