Om att byta mobil

Mobiler dessa dagar är så avancerade att det nästan krävs datorprogrammeringskunskaper för att få övergången mellan den nya och gamla mobilen ska löpa smärtfritt. Speciellt om man inte bara byter lur, utan även telefonmärke. Eftersom jag gillar att dokumentera saker och ting med min mobilkamera, då systemkameran inte alltid ryms i väskan, så föll valet på en Sony Experia. På denna mobilmodell har man lagt lite extra krut på kameran och paketerat den i ett vattentåligt skal (hur vattentålig den är lär framtiden utvisa). Men att gå från en Samsung till en Sony var lite krångligare...

Överföring av kontakter fixade Tele2, efter lite om och men. Dagen slutade med att jag och butikschefen på Tele2 hamnade i en busskur, i väntan på min buss. Bussen missades, eftersom alla filer inte hann överföras. Trots det så var jag i slutet av dagen ändå ganska nöjd, för Fredrik lyckades överföra samtliga bilder till min nya lur tillsammans med mina kontakter (nåja, nästan alla). Dessutom rullade det in en buss 30 minuter senare. 

 

 

Men all info lyckades vi inte hämta hem den dagen, så idag har jag ägnat halva förmiddagen åt att säkerhetsställa så att minnesanteckningar och ljudinspelningar från min gamla mobil hamnat i säkert förvar. Det tog ett tag, så därför tänkte jag dela med mig av mina lärdomar till dej, så att du, tillskillnad från mej slipper tokgoogla nästa gång du ska byta mobil. För när man väl kommer på det, så är det inte så komplicerat. Men notera att detta endast fungerar på Samsung lurar.

 

Minnesanteckningar- Konvertera .snb-filer

Samsung telefoner sparar samtliga minnesanteckningar i .snb-filformat. Dessa filer kan t.ex. konverteras till word-filer, så att de bli läsbara i datorn.

  • Synkronisera mobilen med datorn och skapa en mapp på skrivbordet som du förslagsvis döper till Memos. Överför filerna till mappen på skrivbordet.
 
  • Ladda hem S Note, som är Samsungs program för hantera innehållet i S Note i datorn.
 
  • Öppna S Note och välj Fil (F)- Importera- S Note-filer- Välj filerna från skivbordsmappen och klicka på Öppna.

Nu bör alla minnesanteckningar bli synliga. Dessa minnesanteckningar kan i sin tur konverteras till pdf-format, eller liknande format, om man så skulle vilja.

 

Ljudfiler- Konvertera .amr-filer

Samsung telefoner sparar samtliga ljudfiler i .amr-filfomat. Vid överföring till datorn uppstod de problem, då det inte gick att spela upp dessa filer. Jag upptäckte att det absolut enklaste var att installera mediaspelaren VLC-player. Visst kan man gå över ån för att hämta vatten och börja krångla med att konvertera ljudfilerna från .amr-filer till t.ex. .mp3-filer eller .Wav-filer, men det absolut enklaste är att låta filerna behålla sitt ursprungsformat.

  • Synkronisera mobilen med datorn och skapa en mapp på skrivbordet som du förslagsvis döper till Ljudfiler. Överför filerna till mappen på skrivbordet.
 
  • Ladda hem VLC-media player, som är en gratis multimediaplattform som stödjer de flesta filformat.

 

När programmet sedan laddats ner, så öppnar du på mappen med ljudfilerna. Högerklicka på en ljudfil och välj, Spela upp med och sedan VLC. Klar!


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0