Piff & Puff

I förrgår så dog helt plötsligt ett av fåren, troligtvis pga. att hon fått en infektion när hon lammat. Detta skedde på den andra gården, så vi tog de två lammungarna i traktorn och körde hem. De var så söta att jag inte kunde låta bli att döpa dem (även fast jag lovat mig själv att inte börja ge lamman namn, vi kommer ju trotsallt att ha ca. 1000 st när lammningen är över). Men det gick bara inte att spendera så mycket tid med att sitta och mata dem med nappflaskan utan att de hade ordentliga namn. Så det blev Piff & Puff. Fråga mig inte varför, men det var det första som dök upp och sedan så kunde jag inte släppa det.

Så när jag redan hade brytit mot min regel, så kom namnen på löpande band.

Helan heter det första lammet som jag på egenhand drog ut i söndags. Dori var nämligen inte närvarande och det var uppenbart att allt inte stod rätt till (det var bara ett ben som stack ut, och det var inte ens ett av frambenen!) Så det blev jag som fick rycka in och förlösa lammungen. En stund senare kom dess lillebror, Halvan. Varför dessa namn? Helan är en stor kille med vit lockig ull. Halvan är pytteliten och brunsvart. De är helt enkelt varandras raka motsatser, både utseendemässigt och till sättet. När man ser dem tillsammans, så kan man absolut inte tro att de är syskon. Så därför var namnan Helan & Halvan ganska självklara.

     Att Discovery fick det namn som han fick beror helt enkelt på att han är helt orädd och ska smaka på allt. Han upptäcker hela tiden nya saker, men med munnen.

     Sedan gick det av bara farten att Figo, Batman, Pluto, Jupiter och Lillen fick namn de också. Dock så kommer Lillen nog inte att överleva natten, eftersom han är allt för svag och inte vill ta flaskan.

    
P.S: Jag kommer inom kort att ladda upp bilder. Varför detta än inte har gjorts, är för att denna dator är gammal och seg (är från -95). Så att ladda upp bilder på denna dator är med andra ord ett dags projekt...


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0