Odlingstips

Nu så här på vårkanten (det kan dock diskuteras huruvida den anlänt till Norrland än, eftersom det snöar idag). Men oavsett snö eller ej så har jag ett litet såtips som jag tänkte dela med mig av. Släng inte toalettpappersrullarna! De blir utmärkta krukor vid sådd av pumpa, gurka, bönor och andra stora frön. I botten lägger jag först planteringsjord, cika 2/3 och fyller den sista tredjedelen med såjord. Rullens djup gör att småplantorna kan utveckla långa, fina rötter. Jag ställer rullarna på en bricka eller liknande, så att jag kan vattna underifrån (alltså på brickan). Då blir det lagom fuktigt för rötterna och lagom torrt på ytan åt grodden. Det går att plantera ut hela toalettrullen i landet när det är dags för utplantering, eftersom toalettrullarna förmultnar i jorden.
Bild lånad av fotografen Annika Christensen
 
Återvinning när det är som bäst! 
 
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0