Carduelis carduelis

Påsken i år var lite ovanlig på så vis att jag inte firade hemma bland fjälltopparna. Istället har jag firat här bland snödropparna. På solen och vindarnas ö, Öland. Farmor har skämt bort mig med god mat, vi har varit ute och promenerat, pratat och påtat ute i jorden. Tittat på fåglarna som huserar vid fågelbordet så som gulsparv (Emberzia citrinella), talgoxe (Parus major) och Steglitsian (Carduelis carduelis). Speciellt den sistnämnda fågeln har vunnit en plats i mitt hjärta, för man kan inte bli annat än svag över denna lilla färgglada fågel! Farmor berättade även att det finns en sägen som säger att när fåglarna fick sin färg så var det några färgslattar över och dessa gavs till Steglitsian. Det säger en del om denna fågels fjäderskrud, men jag tycker den är riktigt charmig!

 
 
                                          Fotograf: Stefan Pettersson.

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0