Insektshotell

Nu har jag ingen trädgård, men hade jag haft det så skulle jag allt knåpat ihop en liten insektsholk. Speciellt i städerna kan våra insekter ha svårt att hitta lämpliga boplatser, så ibland kan man behöva hjälpa dem lite på traven. Har du barn, så kan detta vara en lämplig aktivitet att involvera även de små i. Vilka är då de andra små och varför vill man egentligen locka men massa insekter till sin trädgård? Insekterna är våra små arbetare som ser till att pollineringen blir gjord, så att dina fruktträd sedan kan digna av frukt. Så bjud in de små insekterna vettja!

 

Liksom vi människor så kommer insekterna i lite olika storlekar, så hål i olika dimensioner är att föredra. Liksom att allt byggmaterial består av naturmaterial. Sedan är det bara att leka loss, här finns inga rätt eller fel. 

 

– Kapa av bamburör  och bunta ihop (30-40 cm längder) gör samma sak med en bunt ihåliga vasstrån

– Addera några ihåliga tegelstenar

– En handfull kottar

– Fyll en lucka med lite hö eller halm

– Ta fram borren och skapa en schweizerost, men borra inte helt igenom träbiten. Jag har lärt mig att hålen bör vara så pass djupa att insekterna kan krypa in en bit, så typ 8 cm. 

 

Toppa sedan hotellet med ett litet tak som skyddar dina gäster mot regn och rusk <3
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0