Täljstenskaminen

Under projekt sänghörna önskade jag mig hett en verkstad eller åtminstone några extra rum så att man slapp få byggdamm precis överallt. Till viss del blev min önskan hörd, för vi har fått tillgång till en bekants garage/verkstad. Nu har vi inte bilat dit bort för att snickra, men vi har varit där och fixat med en annan sak…
 
Jag och sambon tog med oss en täljstenskamin sist vi var nere på Öland. Den har stått på min släktgård, men tagits ur bruk och sedan bara blivit stående. Jag som både besökt och jobbat ett stenkast från Handöl (Enaforsholms Fjällträdgård) var såklart glad att det var en Handölskamin, då de lagt ner tillverkningen i Handöl. Trots att vi då rakt inte har plats för någon kamin här och nu, så fick denna kamin ändå följa med oss ut på äventyr! För även om kaminen inte kommer att sättas i bruk imorgon, så är det ändå bra att den är färdig restaurerad den dag då vi faktiskt vill och kan koppla in den. Därmed så har Projekt kaminrestaurering har löpt parallellt med snickrandet i lägenheten. Sågspån och blästersand, det är vad jag har haft i håret den sista tiden. 
Dubbla glasögon, det är grejer det! Munskydd och hörselkåpor är två andra måsten, här på en arbetare som ännu inte skridit till verket.
Några av alla kamindelar som har fått sig en genomkörare
Vänstra hörnet har fått smaka på blästersand
 
Hela kaminen har plockats isär, alla täljstenar har våtslipats och kaminens järnram har också fått sig en översyn. Ramen fick först smaka på slipmaskinen, innan slutfinishen gjordes med blästermaskinen. Var himla glad att vi fått uppta halva garaget, för oj vad det har flugit blästersand! Trots munskydd har man varit alldeles svart om nosen när man kastat in handduken för kvällen. Nu är dock allt grovjobb undanstökat och vi är inne på tredje vändan med spissvärta. Håller även på och hör oss för vart man kan få tag på glimmer till luckan samt för en dialog med stenhuggaren kring de två stenar som farit illa av tidens tand. Sitter just Du på tips kring detta så är du hemskt välkommen att skriva en liten kommentar!
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0