Trädgårdsdagen

I egenskap av trädgårdsmästare så arrangerade jag i år Trädgårdsdagen på Enaforsholm. Det var en intensiv, men väldigt rolig dag med ett fullspäckat schema! Bland annat bjöd Peter ifrån PM Trädgård på beskärningstips, Bosse Berglund hade en guidad vandring på ägorna, Maria Sandström guidade i trädgården (jag insåg att det skulle bli för tajt med en föreläsning, en beskärningskurs samt en rundvandring, så Maria räddade mig) och jag själv föreläste om växter till mat och medicin. Det var en liten, men väldigt intresserad publik, så jag fick många frågor vilket var kul! Jag pratade om växterna rölleka (bra vid menstruationssmärtor), groblad (gröna plåster), rallarros (vårprimör), daggkåpa (inflammationshämmande), nässlor (gröna vitaminbomber), kirskål (bra vid ledvärk), rönn (urindrivande), rödklöver (vid hudförhårdnader), älggräs (väldoftande värktablett), rosenrot (prestationshöjande) samt såklart min favorit, kvanne som är bra till allt!

 

 
 
Mamma och pappa körde ner till Åre för att dels se hur jag och kom fram lagom till att Trädgårdsdagen drog igång. Det blev dock en kort visit, för redan dagen efteråt rullade de hemåt igen. Men vi hann i alla fall med att besöka lite av omgivningarna, såsom att promenera runt holmen och besöka Handöl.
 
Handöls täljstensfabrik, en del av den.
 
Fika inne på Handöls kafé
 
Vattenkraftanläggningen, ett ordentligt fall
 
En liten skrutt som minsann inte gillade när det gungade under tassarna ute på hängbron.
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0