Fenologisk inventering

När jag befann mig i Enaforsholm så kom jag i kontakt med massor av trevligt folk. Bland annat visade det sig att förr i tiden så hade trädgårdsmästaren i uppgift att inventera den fenologiska linje som löper från Storsnasens topp ner i dalen till Enaforsholm och sedan upp på Högåsen. Det fungerade som så att trädgårdsmästaren arbetade en dag i trädgården och dagen därpå traskade upp på Högåsen alternativt Storsnaseen. Snacka om hästjobb, för detta skulle göras löpande över hela sommaren!

 

Nu var det ju inte så att Kungliga skogs- och lantbruksakademien (förkortas KSLA, vilket var min arbetsgivare) fick för sig att jag skulle ut och vandra var och varannan dag, men en av hedersledamöterna upplyste mig om saken. Några dagar senare visade det sig att ett forskarteam från diverse instanser i Sverige och Norge, var på väg till Enaforsholm för att göra denna inventering! Jag kunde tyvärr inte delta under samtliga exkursioner, men en kväll samt en heldag spenderade jag med galet kompetenta och trevliga personer. Planen var den att vi skulle flyga upp på Storsnasen och sedan traska ner, men ingen av dagarna var så pass stabila att helikoptern ville lyfta. Eftersom helikoptern inte ville flyga, så traskade vi istället. Det blev att vi inventerade och fastställde fyra rutor, detta beroende på att de lägre hade de sedan tidigare inventerat och de högre avrådde vädergudarna oss från att ta.

Madicken, en van fältarbetare då matte jobbat som forskningsledare på Norges motsvarighet till SLU.
 

Men nu kanske du sitter och klurar på vad fenologi egentligen är. Jo, det kan jag berätta! Det är läran om de periodiska företeelsernas uppträdande inom växt- och djurriket. Termen används när man vill beskriva ett områdes växt- och djurvärld är tidpunkten för fenologiska faser samt startpunkten, slutpunkten och längden på den biologiska växtsäsongen viktiga faktorer.

 

 


Kommentarer
Postat av: Zyllah

Vad spännande med fältarbete inom forskning. Jag ska forska en del i år om växter, tyvärr kommer vi mest hålla oss inomhus och inte med hela blommor. Att kombinera natur med en härlig hund är inte heller helt fel. <3

2016-09-16 @ 21:28:08
URL: http://zyllah.com/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0