Attacken

Från ingenstans kom den, eller de, för det måste ha kommit in ett helt gäng. Jag och Nils var borta och när han kom hem så upptäcker han till sin fasa att de flesta växterna saknar blad! De är bladlösa! Min sommarmurgröna till exempel, som näst intill har motat ut oss ur köket, var helt bladlös! Fikonträdet, alla pelargoner och resten av växterna hade de också gett sig på. De måste ha kommit in genom vädringsluckan i köket och sedan glatt smaskat och skitat ner. För det såg verkligen för bedrövligt ut- Blommorna saknade blad och överallt låg det larvskit. 50 stycken 3 centimeterslarvet plockade min sambo bara så där i ett svep, 50 stycken!!!

 
 
 

Förövarna bekämpades med rikliga mängder med kaffesump samt kanel, så det luktade nästan lite fikaaktigt i hela lägenheten. Och nu är larverna tack och lov borta och jag hoppas att de aldrig någonsin kommer tillbaks! Mina växter har för övrigt fått ny jord och näring, så samtliga skjuter nytt och det är hopp om livet, även för sommarmurgrönan som blev helt nerklippt.

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0