Köldknäppen

Det skulle bli mildare, men istället blev det kallare. I morse visade termometern –37 grader, vilket visst är köldgränsen för kollektivtrafiken i norr. En buss avgick vid sju och rullade enbart ner till Sorsele för att få komma till ett varmt garage, i 50 kilometer i timmen. Dagens andra och sista buss är helt inställd, eftersom all anslutande trafik har ställts in på grund av kylan.

 

Bortsett från att bussen inte går så kan jag inte klaga. Jag och pappa skottade upp snö runt huset igår i äkta moffe manér. Snön isolerar grunden än mer, så att eventuellt golvdrag minskas. Det sprakar gott i kaminen och kakelugnen med sina synliga eldslågor, står för underhållningen när jag tassar runt i mina tjocksockar. Man hinner både läsa och sortera i alla bortglömda lådor. Eftersom jag på något sätt lyckats blanda ihop trettondagen och tjugodag knut, så har jag även städat ut julen. Granen barrade ändå så pass att den ändå inte kunde stå kvar inne. Elen är dessutom kvar, tillskillnad från i vissa andra inlandskommuner, så vi kan både koka te och värma mat. Skulle det krisa så står kaminen till tjänst, tyvärr slukar den mycket ved. Så emellanåt måste man kila ut i vinterlandskapet och fylla på vedkorgarna.

 

Kjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjl_ är Rajas bidrag till detta inlägg. Hon klev helt sonika på tangentbordet precis nu. Tyckte troligen att jag satt i vägen här i soffan. Raja låg nämligen på ena sidan och Ockra, på min andra. Nu är ordningen ändrad och till Ockras stora fasa så har Raja kommit betydligt närmare och ligger nu nästan ovanpå henne.

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0