Hjortronmoussetårta

Sambon fullkomligt älskar smaken av saffran och hjortron. Så för ett antal veckor sedan, när det var hans stora dag, så svängde jag ihop en tårta. Närmare bestämt en hjortronmoussetårta på saffransbotten. Tårtan med skogens guld (mylta AKA hjortron) tänkte jag dela med mig receptet på. Om inte annat för att jag själv ska kunna hitta åt det i framtiden. För trixet med denna tårta är att jag inte hittade åt något bra recept på hjortronmousse. Dels så silar de flesta bort bären och enbart använder sig av saften, men har du som jag, varit ute och sprungit på myren så kommer du nog inte vilja kassera ett endaste bär. En annan sak som jag upptäckte var att inga hjortronmousserecept verkade innehålla gelatinblad. Eftersom tårtan skulle ut och åka bil, så kände jag mig nödgad att vända in lite gelatin för att vara säker på att resultatet inte skulle hinna rinna bort innan kalaset. OBS! Saffransbottnen kan med fördel göras dagen före, så att den hinner stå till sig lite. Ställ även fram hjortronen så hinner de tina under natten.

 

Saffranstårtbotten

  • 2 1/2 dl strösocker
  • 3 ekologiska ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl mjölk 3%
  • 1 paket saffran (0,5 g)
  • 50 g smör
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • Smör och ströbröd till formen

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt, riktigt luftigt.

3. Koka upp mjölken med saffran och tillsätt smält smör. Blanda ner i äggsmeten.

4. Blanda de torra ingredienserna- Vetemjöl, bakpulver och salt. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Man bör aldrig vispa ner mjölet, för då kan kakan lätt få en gummiaktig konsistens.

5. Smörj och bröa en sockerkaksform med ströbröd och fyll den med smeten.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter, eller tills dess att den inte är kladdig inuti. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på ett brödgaller.

 

Hjortronmousse

  • 300 g hjortron
  • 2.0 dl socker
  • 1 tsk vanillinsocker
  • 1 vaniljstång
  • 6,5 st gelatinblad
  • 4 dl grädde

 

Gör så här

1. Koka hjortronen med sockret till dess att bären blivit mjuka.

2. Lägg ner en vaniljstång som får koka med och tillsätt vanillinsockret.

3. Blötlägg gelatinbladen.

4. Mixa ihop bären alternativt sila bort kärnorna om du enbart vill använda saften. Tillsätt gelatinbladen medan bären är varma och rör runt till dess att gelatinet smält. Ställ sedan in i kylskåpet och rör då och då.

5. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den avsvalnade bärmassan i grädden.

6. Slutligen, dekorera tårtan! Efter jag lagt mousse ovanpå tåran, spritsade jag kanterna. Genom att rulla små bollar av den överblivna bärmassan, skapade jag ett dekorationshjortron till mitten och satte ut några hela hjortron längs kanterna. 

 
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0