Kanelbullekakor

Från dag ett var jag fast. Involverad i det som kallades Tisdagsfiket på universitetet. Hade posten som kassör i över ett läsår, innan jag slussades in och blev kassör för hela Alnarps studentkår. Hur som helst så har det gått tre år och jag bakar fortfarande, med lika stor förtjusning. Efter dagens rundvandring på Slottsträdgården i Malmö och tragglande av latin, var det skönt att komma hem och sätta händerna i arbete. En deg formades och blev kanelbullekakor, riktigt söta om ni frågar mig. Goda om ni frågar min kombo, som passerade köket just när en plåt kom ut ur ugnen…

 
 
Deg: 3 dl vetemjöl
125 g smör 
2 msk socker 
2 msk vatten 
0.5 tsk vaniljsocker 
 
Fyllning: 0.5 dl socker 
0.5 msk kanel 
ägg till pensling
pärlsocker att strö ovanpå 
 
 
Gör såhär 
1. Sätt igång ugnen på 200°C 
2. Häll mjöl, socker och vaniljsocker i en matberedare. Rör ihop.
3. Häll i tärnat smör och arbeta ihop till en smulig deg.
4. Häll sedan i vattnet och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. 
5. Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg sedan ett till över. Kavla till en rektangel, ca 4-5 mm tjock. 
6. Strö över kanel och socker, jag hade färdigblandat i en sockerströare så jag öste på tills degen var helt täckt. Tryck lite med handen så att det fastnar mer i degen. 
7. Rulla ihop som en rulltårta. Skiva i ca 1 cm tjocka skivor. 
8. Lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker. 
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter eller tills de fått en fin färg/stelnat lite. 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0