Ölands skördefest

Det har blivit tradition att hoppa på tåget och bege sig över till solens och vindarnas ö. Sista helgen i september äger den rum, skördefesten. Årets sista stora händelse innan ön går in i vinterdvala och endast de bofasta är kvar på ön. Jag älskar skördefesten! Kanske beror det på att jag är hemskt svag för loppisar och loppisar fullkomligt kryllar det av under denna helg. Du hittar en loppis i var och varannan buske, kort sagt där du minst anar det.

 

 

Högst oklart hur många loppisar jag och farmor bromsat in för att besöka, men många har det varit. Ett och annat mysigt kafé har vi också besökt, när kaffetarmen dragit åt. Två av dessa är Kaffetuppen och Havtornsgården. Även Capellagården är värd att nämnas, en plats som jag minst en gång per år besöker. För mig är Capellagården en plats för inspiration. Extra kul var det i år eftersom en fin vän till mig börjat studera där.

 Gott fika
 
Capellagårdens entré
 
 
Högt i tak, både upp till nock men även mellan lärare och elever.
Underbar atmosfär att arbeta i, här syns lektionssalarna där de med textilinriktning oftast håller till.
 
 
 
 Kajsas vävstol med tillhörande maskot
 
 
Handdukar i batikmönster hade textileleverna tryckt upp dagarna innan jag dök upp med min kamera.
 

Men jag spanade inte enbart mönster och textil när jag var där ute.
Lite äppel, peppel hann jag också med att kika på. För odlingslinjen visade upp en mängd odlingsvärda äpplen.
 
 

På kvällarna har vi ätit gott och kurat skymning. Druckit te i stearinljusens sken och läst dikter. Jag har även fattat pennan och skrivit några nya, full av inspiration efter en fullspäckad helg. Loppisfynd och recensioner över två av Ölands mest besöksvärda fik kommer inom kort. Håll ut!

 

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0