Aida

I början av förra veckan, innan influensan satte sina klor i mig så blev jag bjuden av en vän på opera! Passerar ofta Malmös operahus, då det ligger längs den slinga som jag brukar springa. Men jag har aldrig varit där inne! Men innan vi tog oss in blev det köttfärspaj med gula kantareller, vin och presentutdelning. Liliana fyllde nämligen år, så jag tycke inte det var annat än rätt att jag fick bjuda på middag och presenter innan operaföreställningen.

 

 

Det var inte vilken opera som helst utan Aida. Jag grät så att tårarna rann medan solisterna sjöng ut sin olyckliga kärlek på italienska. De är tur att de finns textning, för annars hade jag inte hängt med allt för bra. Handlingen i Giuseppe Verdis opera baseras på att den etiopiska prinsessan Aida tillfångatagits och blivit slavinna i Egypten, där hon tjänar kungens dotter Amneris. Den egyptiske generalen Radamès, som är Amneris tilltänkte make blir dock passionerat förälskad i Aida och ett triangeldrama uppstår.

 

Stod var förövrigt något som vi i publiken gjorde efter ridån fallit, då stående ovationer smattrade i salen. Jag klappade så mycket att det tillslut pulserade i händerna, men så var det också en oerhört vacker och helt oemotståndliga opera. Jag bestämde mig där och då och detta absolut inte är sista gången jag bänkar mig i operahuset, dock så måste jag komma ihåg att ta med mig en näsduk!

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0