European i-Tree conference

Igår anordnades den första europeiska konferensen för ekosystemprogrammet i-Tree och jag var självklart på plats. I-Tree används för att räkna ut värdet av ett träds ekosystemtjänster (t.ex. luftrenande, dagvattenreducerande etc.) och hur mycket detta är värt i kronor och ören. Men ibland stannar det där, resultatet blir inte mer än siffror på ett papper. Syftet med konferensen var att ge siffrorna en mening, att få oss att hitta åt de där argumenten till varför man ska plantera träd som tillsammans med den faktiska statistiken lyfter varandra till helt nya nivåer.
 
 

 

Jag hade privilegiet att lyssna till David Nowak, John McNeil, Francisco Escobedo, Keit Logie, Craig Hallam, Kieron Doick, Ceci Konijnendijk samt Janice Ansine som är grundaren av Treezilla. Totalt blev det åtta talare, från Australien, Canada, England, USA och Sverige. En kvinnlig talare, så där har vi något att jobba mot. Men å andra sidan så är det positivt att där var en kvinna samt att om man ska plocka de främst inom området så ser man nog till kompetens snarare än kön. Dock så hoppas jag att vi inom de närmsta åren får fler framstående kvinnor inom detta område. Men nu kanske du undrar hur jag egentligen hamnade på denna konferens? Jag kan villigt erkänna att det inte alls var säkert att det hade blivit så, för jag var nämligen dubbelbokad den dagen. För samtidigt som i-Tree konferensen gick av stapeln så ägde även en konferens inom trädgårdsterapi rum. Panik när jag insåg att de var på samma dag (det här med planering har jag lättat lite på den senaste tiden nu när jag pensionerat mig från kassörsskapet). Så jag blev tvungen att välja och valde i-Tree av den enkla anledningen att under min förra kurs i Trädvård, så hade jag en fantastisk kursansvarig vid namn Johan Östberg. Det är samme man som arrangerade gårdagens konferens och eftersom allt han gör alltid håller en extremt hög kvalitet så kändes denna konferens som något som man inte fick missa (speciellt inte eftersom vi studenter fick gå gratis). En väldigt lärorik dag som lättades upp något av en rundvandring i vår oerhört vackra park: Sol, vårblommor och trevliga människor.

 

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0