Vårfägring

För någon dag sedan suckade farmor och tittade bortåt ett av hörnen på innergården och sa ”Tänk om det kunde bli något vettigt av det där hörnet.” Det dröjde inte länge förrän ett murmeldjur utrustat sig med diverse attiraljer. Korgvis med ogräs slets upp. Skottkärror fulla med sten plockades upp och rullades iväg. Ett antal kärror koskit hämtades nere i hagen och ett gäng platta stenar blev till en liten stenmur. Farmor önskade en liten gång till sin vattentunna, så det blev en liten ingång och några gångstenar. Hon hade tre gamla avloppsrör som hon inte visste vad hon skulle göra av, så de grävde jag ner så pass att de fick lite stabilitet. En stubbe att sitta på önskades också så den största jag kunde hitta rullades dit. Sedan tittade jag på den tomma blombänken och insåg att detta inte gick för sig. Nog för att det var ett hastverk, men helt bar hade jag inte hjärta att lämna den. Därför utrustade jag mig med en liten trädgårdsspade och grävde upp ett antal vårblommor: Scilla, stjärnöga och några påskliljor. Lökväxterna kommer att pryda sin plats i cirka två veckor innan de lämnar rum för aklejorna och de andra blommorna som inom sinom tid kommer att planteras här. Just nu råder det vårfägring i hörnet. Tyvärr glömde jag bort att ta både före- och efterbild. Däremot fångade jag en fika hos gammal farmor. 

 

 

 

Det är förresten något som jag rekommenderar samtliga att göra. Kasta inte dina påskblommor som du haft på bordet, låt narcisserna flytta ut i trädgården istället! Gräv ner knölarna på en plats där snön smälter undan relativt snabbt och gläds åt den kommande blomsterprakten. Ett tips vid planteringen är att behålla blad och stjälkar så att växten kan lagra den näringen till nästa års blomning. 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0