Matcha ost och vin

Traditionellt sett så är rött vin det vanligaste vinet till ostbrickan. Något som sommelieren på föreläsningen om ost och vin tyckte var konstigt. Det av den enkla anledningen att det röda vinet lätt krockar med ostarna och tar över allt för mycket i smak. Så hans första tips var att satsa på ett säkert kort och välja ett vitt vin till ostbrickan, eftersom det inte är alla ostar som är så pass feta att de gifter sig med ett rött vin.

 

Först fick vi testa en treårig hårdost, Arn Gran Reserva tillsammans med ett mousserat vitt vin som hette Charles de fére.  Underbar kombination där alla smaker tilläts komma fram.

 

Fick sedan testa ett rött vin, Chianti Sorelli tillsammans med samma ost. Något som jag inte alls tyckte var någon hit eftersom vinet då kändes tunt och oförargligt. Osten var inte nog fet för att smakerna skulle gifta sig och hela alltet skar sig istället. Alltså denna kombination är inte att rekommendera!

 

Blåmögelostens räddare

 

Den andra osten som vi sedan fick testa var en tryffelbrie (dvs en finare briekaka som delats och fått en fyllning av tryffel och färskost) tillsammans med Bonpas cóte-du-Rhóne samt Chianti Sorelli. Här var jag mest upptagen med att mumsa god ost så jag kan egentligen inte säga vilket vin som passade bäst.

 

Den sista osten var en blåmögel ost, ganska krämig och en komjölksvariant. Jag som vanligtvis inte äter blåmögel eftersom jag tycker det är vansinnigt äckligt, åt och till min stora förvåning så tyckte jag om det! Så alla som avskyr blåmögelost- Ge den en chans men införskaffa för guds skull en flaska Ultimate Zin! För hade det inte varit för tonerna av drottningsylt med vanilj och en väldigt försiktig strävhet i vinet så hade det nog varit lika oätbart som vanligt. Ett hett tips med andra ord!

 

Imorgon blir det några rader om bloggfotoskolan som jag var och lyssnade på. Men till dess, ha en fin tisdag!



Kommentarer
Postat av: Gabriella

SV: Ja precis, o yoga får en ofta att känna sig mjuk i kroppen.

Vad bra att det känns bättre nu, kan ju ta ett tag o hitta vänner som man klickar med.



Tack o tack! Är fortfarande lite svårt med sömnen o så, men är mkt denna vecka med examination så jag tror det är därför det inte vill till sig.

Det var ingen nära till mig som dog men såklart väldigt tråkigt ändå. Jag hade dock skola den dagen så gick inte på begravningen, men min mamma gjorde det o den var väldigt fin tyckte hon.



Nej inte det, endast två ggr i Götet bara. Men kändes så mysigt trots att det är en storstad om du förstår hur jag menar, det tycker jag är fint=)



Ja verkligen, nog finns det värre saker att klaga på, känns det som om den äldre generationen resonerade.



Det kan jag tänka mig, det är något visst med de första vårtecknet! Man blir så glad o det riktigt spritter i kroppen, nu är det vååår!=)



Vad roligt att Gbgs International Horse Show var lyckat! Underbart när man har ett intresse som följt med en så länge.



Spännande med ost o vinprovningen! Och spännande med vinet som har en smak av drottningsylt, det får man kanske prova!=)



Lät mysigt det! Själv var jag också på middag hos en kompis i helgen. Tacos o melodifestivalen. Det sistnämnda var sådär men tacosen o träffa nära vännen var guldvärt!=)

Kram

2012-02-28 @ 12:04:40
URL: http://elephantzoul.blogg.se/
Postat av: a Lady & a Tramp

åh, vad kul läsa!

och lyllo dig som tål!

ser fram emot imorgon då med fototips... passar mig lite bättre =)

2012-02-28 @ 20:10:42
URL: http://www.johannawestberg.wordpress.com

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0