Upptäcktsfärd

Igår var jag ute på äventyr helt själv, för Dan ville ha sovmorgon. Köpte en biljett på hop-on hop-off bussen, vilket jag starkt rekomenderar om man vill se så mycket som möjligt av staden, på så kort tid som möjligt. Dock så skulle jag rekomendera att köpa ett tvådagarskort, om man är intresserad av det mesta. Jag hann bara åka den blårutten...

 

Hur som helst, även fast jag kom till Sagrada Famílía vid halv tio, så stod säkert över tusen personer i kö utanför (jag skojar inte!). Kösystemet såg inte heller ut att ringla fram så snabbt, så jag skippade turistattraktionen nummer ett och åkte vidare (jag ska gå dit någon vardag)...

 

 

Åkte istället till Parc Güell

Den dubbla trappan vid ingången till Parc Güell

 


Mosaiksalamandern som vaktar den dubbla trappan

 


 


Entrépaviljongen med det ena grindhuset

 

Hypostylhallen där mosaikverk föreställande solen finns inbyggda i taket

 


Trappan upp till torget, observera droppstenarna under det vänstra taket!


Hela toget som hålls uppe av de 86 kolonnerna som utgör Hypostylhallen, är omgiven av en serpentinformad bänk täckt helt utav mosaik. Eftersom jag var där tidigt på förmiddagen hade folk inte hunnit sätta sig och dölja mosaikprakten (när jag gick där ifrån så var det dock fullsatt).


Närbild på mosaikprakten!

 

Otroligabyggnadsverk i sten!


En av parkens tre (kunde bara räkna till tre iaf) viadukter


Korsens kulle

Mitt motto är ska man göra något, så ska man göra det ordentligt! Och det i kombination med en hel del nyfikenhet, gjorde att jag besökte hela parken (och då menar jag hela, för jag följde t o m staketet en bit!) och om man följde en av alla parkens serpentinstigar så kom man till korsens kulle, där man hade vidunderlig utsikt över Barcelona...


 

Efter över tre timmars vandrande så hoppade jag på bussen igen och begav mig till Sarriá, ett litet ställe som var känt för dels sina bakverk, men visst även för att där skulle vara en sevärd kyrka. Det kan sägas direkt, kyrkan såg inte mycket ut för världen, men wow, när man klev in så blev jag bara stående. Fantastisk takhöjd med en stor kupol, målningar och små sidoaltare. Så man ska med andra ord alldrig dömma något till det yttre!

En av många bilder från Sarriá

 

Strosade runt på smågator, upptäckte ännu en kyrka bland alla husen. Åt en smördegsinbakad sak med fikon och mandel. Köpte med mig en mini chokladcroissant som jag la i ryggsäcken. Hoppade så på bussen igen och begav mig till Montestir de Pedralbes.

 

 

Men där gick det inte att komma in, för katalanierna hade tagit siesta och klostret var stängt. Och ligga på en stenbänk i två timmar hade jag ingen vidare lust att göra, så jag fortsatte vidare till Palau Reial. Vandrade runt i parken och fotograferade de olika statyerna, innan jag klev in i skuggan.

Efter att ha kommit mig igenom Palau de Pedralbes säkerhetskontroll så kunde jag vandra runt på de tre museérna (keramik, textil samt design). Textilmuseét var klart intressantast med magnifika klänningar som fick mig att önska att jag varit bra på att sy. Det var så intressant att jag tror jag gör ett helt eget intlägg om det. Men det blir inte idag.

 





 



Kommentarer
Postat av: moster

Vilka fina bilder. Jag blir nostalgisk,det var så roligt att vara där.Njut av den här tiden

Kram

Moster

2011-03-21 @ 20:19:25

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0