Demokratin är inte viktig

Det visar World Values Survey-Sweden skrämmande forskningsresultat. Denna studie har globalt genomförts vid fem tillfällen i Sverige och handlar om människors attityder och värderingar. Mer än var fjärde svensk ungdom uppgav att de tycker att det vore ”bra eller mycket bra” om Sverige styrdes av en stark, diktatorisk ledare! Min fråga blir genast, har dessa 25 procent missat genomgången i skolan om vad en diktatur är?!


Diktatur är en maktkoncentration där makten är samlad hos en liten grupp och som upphäver den personliga friheten. Medan demokrati är dess motsats, med ett styrelseskick där folket indirekt styr, detta genom att förtroendevalda representanter utses genom val. Min fråga är, är det så jobbigt att välja? Hur kan man inte vilja välja själv? Förstår man inte att om man inte väljer så kommer det i värsta fall att sluta så att denna fjärdedel får som de vill. Att Sverige inte längre är ett demokratiskt land!


Var femte ung kan även tänka sig att sälja sin röst och inte blir det bättre, för tjugoen procent kan även tänka sig att i riksdagsval rösta på den politiker som erbjuder pengar eller andra gåvor! Skräckscenariot för alla oss som är inbitna demokrater, är att detta blir verklighet och urartar till galna gåvorace under valåren, där den rikaste vinner. För så är det så klart, den rikaste som kan erbjuda de dyraste gåvorna kommer att segra. Inte det parti som har de bästa vallöftena, som satsningar på vård och skola!


Men hur har det kunnat bli så här? Har både skola och familj misslyckats så fatalt med att få barnen att förstå vikten av att faktiskt ha demokrati. Att det är något som är allt annat än självklart. Att vi i Sverige är lyckligt lottade som har våra demokratiska rättigheter. Rättigheter som långt ifrån alla har turen att växa upp med. Ta bara Libyen eller Egypten som två väldigt aktuella exempel, med deras kamp för demokrati. Har inte det gjort intryck? Inte ens ett litet ett?


Men samtidigt som det är svårbegripligt, så kan ändå en liten del av mig förstå, för i dagsläget där partierna knappt urskiljer sig från varandra och där de flesta högprioriterade frågorna är pengafrågor, så blir det lätt gyttrigt i huvudet. Det är svårt att få reda på exakt vart partierna egentligen står, speciellt när de slingrar sig som hala ålar när en allt för känslig fråga dyker upp. Drömmen vore om det röda respektive det blå laget skulle ta varsitt steg ifrån varandra och rakt ut säga vad de står för. Så att alla som i nuläget kliar sig i huvudet, kan få någon klarhet i vart de står och då förhoppningsvis inse vikten av demokratin! De som inte redan gör det vill säga.


Obs! För att det inte ska råda några som helst oklarheter, så är jag FÖR DEMOKRATI samt har röstat ända sedan jag blev röstberättigad. Och angående rubriken så håller jag absolut inte med, även fast det är jag som har skrivit den!



Kommentarer
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

Hejhej ! :D jag följer dig på bloglovin nu<3 följ mig med<3 kram<3

2011-06-16 @ 17:13:41
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0