Telia drar sig ur

Hur kan de bara?! Jag fattar inte att politiker och andra ledare säger att man inte alls vill få en ökad urbanisering. När de i själva verket verkar göra allt för att få folk att flytta till städerna! Senaste exemplet på detta är en av mina arbetskamrater som berättade att nu ska Telia lägga ner ledningen där hon bor!!! Sluta laga och upprätthålla standarden och istället bara ta bort deras telefon! En enkel lösning på ett dyrt problem tyckte nog Telia. Jag tycker det är en jubelidiotisk lösning, för telefon måste man ha! Speciellt om man bor mitt i skogen! Och kan man inte få bidrag från staten för sådant? Kan kanske klassas in som Håll landsbygden levande eller Mot landsbygdsutrotning? För visst kan jag förstå att det är dyrt att underhålla dessa ledningar som tycks gå rakt ut i skogen. Men det man inte tycks ha tänkt på är att det faktiskt BOR folk i skogen!!!

Folk som redan innan är isolerade. Människor som Telia nu vill göra än mer isolerade. Eftersom de vill skära av en av kommunikationskällorna med omvärlden. Telia som fattade detta beslut har nog inte haft i åtanke att strömmen inte får gå. Och skulle den nu skulle gå, så får man hoppas att mobilbatteriet vid det tillfället är fulladdat. Så att man kan kontakta omvärlden om det skulle hända något där ute i skogen. Hur som helst så måste man vara sjukt snål även om batteriet mot förmodan skulle vara fulladdat och spara på batteriet. För här uppe kan strömmen vara borta länge. Speciellt om vintrarna kommer och går den lite som den vill.

Men det ser du tror jag inte att beslutsfattarna tänkt på! Inte heller att gamla Sören som sitter i sin röda stuga kanske saknar BÅDE mobil, körkort och dator! Nej, det känns snarare som att plånboken har fått tala när de bestämde sig för att klubba igenom det här beslutet...

Och min fråga är: Hur fan har man tänkt att folk ska kunna bo kvar ute
på landsbygden, när de inte ens får behålla sin fasta telefon!?


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0