Svindlande mattematik

Nyheterna är alltid en källa till upplysning samt för att hänga med i det senaste som händer och sker i världen. Nej, jag hade inte tänkt skriva om upproret i Egypten, det klarar alla andra av så mycket bättre än mig! Dock så hörde jag förra veckan att antalet livstidsdömda fångar har ökat från 105 till 159. Och i sitt sitter man inne i 20 år istället för 10-15 som var vanligt i början av 2000-talet. Varje intern kostar oss skattebetalare 2 500 kr/dygn! (All fakta direkt hämtad från Rapport). Det fick mig att genast börja räkna…

 

Antalet dagar en intern sitter inne är alltså: 365x20= 7 300 dagar

Dessa dagar kostar internen oss skattebetalare 2 500 kr/dygn: 7 300x 2 500=18 250 000 kr


Detta är vad en intern kostar oss skattebetalare som sitter inne på livstidsfängelse!

 

Gångra sedan detta med 159, vilket är antalet livstidsfångar som vi för tillfället har i Sverige och jag får ”För stort värde angivet” på min mobil. Vilket ger en hint om att det nu handlar om riktigt stora summor!

Grafräknaren här hemma gick dock inte bet, utan spottade fram svaret: 2 901 750 000

 


 

2 901 750 000 kr är en svindlande stor summa pengar! Pengar som går till dem i samhället som sitter inne för att sona sina brott. Som straffas. Jag bara undrar, hur mycket pengar får en mindre skola med samma antal elever på en 20 års period!?

 

P.S: JAG ÄR INTE FÖR DÖDSSTRAFF!!!

Blev dock lite intresserad att ta reda på vilka summor det egentligen rör sig om, vilket jag nu har.

 


Kommentarer
Postat av: kusinvitamin

kära kusinvitamin, har du blivit för dödsstraff?

2011-02-12 @ 20:34:54
URL: http://johannawestbergs.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0