Sommar på flaska

Ikväll har jag ägnat mig åt safttillverkning. Saft på svartvinbärsblad ska det bli, en saft som smakar nästan som flädersaft. En saft som jag gillar väldigt mycket, då den påminner mig om somrarna på Öland. Men här uppe i norr finns det inte fläder att tillgå, utan jag använder mig istället av bladen från svarta vinbär. Lika gott om ni frågar mig och definitivt mer lätt odlad här uppe!


 

Jag har blivit som min mormor, men jag ska försöka att ge ett någorlunda riktigt recept:

Skölj en rågad liter, tätt packade, svartvinbärsblad.

Låt bladen rinna av undertiden som du skivar två citroner.

Varva sedan bladen med citronskivorna och häll över två liter kokande vatten.

Täck över skålen med en kökshandduk och låt stå svalt i två till tre dagar.

 

 

Efter två, tre dagar silar du sedan bort citronskivorna och bladen så att du bara har vätskan kvar.

Tillsätt socker efter tycke och smak (dock så har socker en konserverande verkan, så det bör inte uteslutas helt!).

Drick direkt eller frys in lite sommar!

 



Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0