Sveriges åttonde underverk

Sveriges radio (SR) har utlyst en tävling som pågår tills imorgon där man kan rösta fram Sveriges åttonde underverk. Det som efterfrågas är ett smultronställe, en plats dit du tar din käresta, familj eller gäster. En plats som skiljer sig från de vanliga sevärdheterna men som är öppen och tillgänglig för alla. Det som kort och gott efterfrågas är Din lilla pärla. Ditt smultronställe.


Jag vet vart min ligger och det roliga är att det ser ut som många andra också gör det. Ammarnäs med sin moränkulle som vi odlar potatis i har nämligen blivit uttagen tillsammans med åtta andra platser! Platser som man fram tills imorgon kan rösta på och jag tycker att du också ska ta chansen! Om du inte riktigt vet vad du vill lägga din röst på så slår jag gärna ett slag för min hemby! Ammarnäs nominering som skrivits av Inger Johannesson lyder så här:

"Den är ett underverk att se på och även en utsiktsplats att gå upp på. Vyerna är fantastiska att njuta av åt alla håll. På toppen finns en grillplats ordnad. Byn Ammarnäs ligger vid Gautsträsks strand. I mer än 150 år har Ammarnäsborna odlat sin potatis där. Genom att kullen är vänd mot söder fungerar den som ett värmemagasin. Förmodligen är det Potatisbacken som gjort att nybyggarna kunde stanna på denna vackra plats.



I slutet av augusti varje år ordnas med en Pärfestival då den nyupptagna potatisen hedras vid Hembygdsgården. Jag som tycker att detta är ett underverk, har varit i Ammarnäs min 11:e sommar nu och ett besök vid och på Potatisbacken är ett måste."

 

Rösta,rösta,rösta!

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0