Abortregister

Läste i tidningen nu på morgonen att Anders Milton som är ordförande i arbetsgruppen som jobbar för ett förebyggande av oönskade graviditeter, nu i dagarna har lämnat över ett förslag till Göran Hägglund. Och det är inte vilket förslag som helst, utan det handlar om ett abortregister. De vill nämligen inrätta ett abortregister, vilket jag själv tycker inte alls hörs som någon bra idé!

   Det framkommer inte i tidningsartikeln varför man vill införa detta register. Men hur som helst så anser jag att nackdelarna väger mycket tyngre, vilka än fördelarna nu skulle vara.

   Jag tror att en tjej eller kvinna har nog stora skuldkänslor redan idag när hon gör abort, vid en eventuell införsel av ett register så tror jag att man skulle känna ännu mer skam och skuld.  Särskilt problematiskt kan det bli för kvinnor som kommer från kulturer där abort inte är tillåtet. För oavsett kultur, så tycker jag att abort ska vara en möjlighet, för dem som är villiga att göra en. För en graviditet är inte alltid önskad. Tidpunkten kan vara olämplig, ens levnadsförhållanden dåliga eller att man har blivit överfallen och våldtagen. Vad än skälet till en abort är så måste dessa kvinnor känna sig trygga i det val de gör. Ett eventuellt införskaffande av ett register kan dels hamna i orätta händer, men även leda till att man gör en olaglig abort utanför sjukhusens väggar, eftersom man inte vill hamna i registret. Och konsekvenserna för detta handlande kan bli stora med svåra komplikationer som följd.

         Milton tror att ett införande av ett abortregister skulle kunna minska antalet aborter. Jag tror tvärt om. Jag tror att det kommer att vara lika många kvinnor som även i fortsättningen kommer att göra abort. En del på laglig väg, vissa utanför systemet och andra, som kanske egentligen inte skulle vilja behålla barnet i sin mage, föder det. Eftersom vare sig den svarta marknaden eller svarta bokstäver i ett abortregister lockade.



Kommentarer
Postat av: emmygoodwin

håller med dig! :O

2009-07-10 @ 13:08:18
URL: http://jonesochgiftet.blogg.se/
Postat av: Isa

Ja, det där låter rätt sjukt. Håller med dig totalt. Själv tycker jag att det är bättre att inte föda barnet än att föda det och behandla det illa.

2009-07-10 @ 13:17:49
URL: http://thebigcitylife.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0