Härligt kladdig kladdkaka

Du behöver:

3 stora ägg
3 ½ dl socker
150 g smält margarin
2 ¼ dl mjöl
6 msk kakao
2 tsk vanilj
1 ½ krm salt

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst, men kom ihåg att tillsätta ett ägg i taget. Kan inte förklara varför, men jag tycker att det blir bättre. Smält margarinet och rör under tiden ihop alla torra ingredienser. Blanda ner smöret och de torra ingredienserna i äggsmeten. Häll smeten i en smord form och grädda sedan i mitten av ungen på 175° C i 40 minuter. Detta recept har jag dels minskat sockermängden med mer än 1 dl och sedan gräddningstiden lite. Och resultatet som just kom ut ur ugnen var perfekt! Brukar alltid få dem lite torra och inte alls särskilt kladdiga, men idag lyckades jag. För att få ett litet festligare resultat kan man pudra kakan med kakao eller florsocker. Själv föredrar jag det senare. Vill man lägga ner lite extra energi, kan man klippa ut en pappersfigur som man lägger på kakan innan man börjar pudra på florsockret. Servera med exotiska frukter, grädde eller vaniljglass.


Men idag så är det Roberts födelsedag, så jag tänkte slå på stort och göra två kladdkakor och lägga grädde emellan bottnarna. Och sedan dekorera den översta med en massa bär och spritsad grädde. En lite annorlunda födelsedagstårta, men jag hoppas att den går hem =)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Ahh det later hur gott som helst!!! Den far du bjuda mig pa nar jag kommer hem igen!

2009-02-26 @ 23:25:53

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0