Den ryske vännen

De första dagarna denna vecka har jag tagit hand om barnen och har därför haft lite tid över till att läsa. Har hunnit ta mig igenom både "I hästars ögon" och "Den ryske vännen". Den  sistnämnda har jag fått av min kusin Maja, och den var också den bästa. Kajsa Ingemarsson skriver på ett sätt somgjorde att jag fick svårt att lägga ifrån mig boken. Det var roligt de gånger när handlingen utspelade sig i Moskva, eftersom jag har besökt alla de platser som hon skriver om. Jag har varit där på riktigt!

Men för tillfället är jag ju inte i Moskva, utan på ett betydligt mindre ställe. Där jag som sagt ägnade de första veckodagarna till att passa barnen, eftersom Katta körde krus.

Tisdag & onsdag flöt på bra. På torsdagen, som blev min sista "innedag", skulle jag göra lasagne. Insåg då att jag aldrig tidigare har gjort den maträtten. Misstolka mig inte, jag är ganska bra på att laga mat och gillar det. Men jag brukar göra mer exotiska och annorlunda saker. Lasagna klassar jag inte till kategorin "exotiskt". Dessutom är det en av mammas specialiteér, så jag har helt enkelt överlåtit den maträtten till henne. Dock så insåg hennes dotter på torsdags förmiddagen att hon inte hade någon som helst aning om hur hon skulle gå tillväga...

Ost- och köttfärssåsen var klara, lasagneplattorna framletade ur skafferiet och långpannan smord. Dock så stod jag där i köket och funderade. Vad skulle vara underst? Man skulle varva såserna mellan plattorna, men vilken sås skulle man egentligen börja med? eller var det kanske plattor som skulle vara underst? För om jag hällde sås i botten, fanns det inte en risk att det skulle bli en enda soppa som inte gick att ta upp ur långpannan? Även fast plattorna skulle suga upp en del, så skulle de verkligen kunna absorbera allt? Men om jag å andra sidan satte plattor i botten, fanns det inte en risk att de skulle fastna i botten, även fast långpannan var smord? Ville inte gärna servera en katastrof till lunch, speciellt inte med tanke på att vi skulle ha gäster. Så den var tvungen att bli lyckad. Men hur skulle jag lyckas?

Jag ringde mamma. Hon visste råd. Och tack vare henne lyckades jag laga en helt underbar lasagne! På tal om mamma som är räddaren i nöden, hon har hann med att rädda mig två gånger samma dag. hennes paket kom nämligen på eftermiddagen, så nu har jag hela sockar på fossingarna igen : ) Med det paketet fick jag även torrkött (ej mögligt!!!), lite torkade bananer och tidningen Västerbottningen, så att jag kunde läsa artikeln om Hella, samt uppdatera mig lite om vad som händer hemma.

Samma kväll lammar den sista tackan. Lammningen är över.

Dessa innedagar har dock varit väldigt sköna, eftersom solen skinit så att jag har kunnat vara ute och leka med barnen i trädgården. Samt att mina handleder/ rygg har fått vila upp sig.

     På fredagen var det åter jobb som vanligt igen och jag fortsatte städa det stora fårhuset. Jag fick även se hur de flesta islänningar tränar sina hästar här på Island. Några ryttare i täten, i det här fallett två, 30 löshästar och så tre ryttare som red längst bak och såg till så att alla kom med. Katta kom med förklaringen, de skulle aldrig ha tid att motionera dem var för sig, där av alla löshästar. När de sedan har ridit ett tag, sitter de av och byter till en anna häst. Vart tror ni att denna paus sker? Jo, just utan för mitt fönster (okej, de håller till nere vid vägkanten vid grinden, me det är typ vid mitt fönster..). fatta vilken ridabsinens det orsakade hos mig som inte har ridit på evigheter, eftersom hästarna då var ute på grönbete!

Hella hör av sig från Gotland, dit hon seglat. Fortsätter mot Göteborg dagen efter.

    Igårmorse så undrade Dori om jag trodde att fåren uppskattade musiken. Jag underhöll nämligen hela fårhuset med ljuva (nja..snarare rockiga) melodier. Jag svarade att de inte hade något val, eftersom hans dotter haft sönder mina hörlurar. Och musik det var jag tvungen att ha för att bli nog motiverad att hela tiden fortsätta att ge allt.

Saknar Sanna på kvällen, och kommer på att jag inte gett henne mitt nya nummer. Skrivet ett sms och startskottet för sms:andet börjar ;)

Idag är det vilodag, blev dock väckt klockan åtta av två rallyförare som körde race i korridoren utanför mitt rum..

Vi flyttade hem hästarna efter lunch och nu ska jag ut och fotograftera skönheterna i blåsten (För inte tror ni väl att det fina vädret höll i sig när jag skulle vara ledig och ligga i trädgården och sola?). Självklart inte!


P.S: Jag är typ hög på utsikten. Jag får typ en kick varje gång jag tittar ut genom fönstret! Det är så himla fint!!!


Kommentarer
Postat av: evelina

gå gärna in o kolla lite i min blogg , skulle bli jätte glad :)

ha en trevlig söndagkväll :)

2008-06-15 @ 19:28:33
URL: http://ewelinaliciouz.blogg.se/
Postat av: elin

ha en bra kväll :)

kolla gärna in min blogg!

2008-06-15 @ 19:28:54
URL: http://elinwiberg.blogg.se/
Postat av: evelina

gå gärna in o kolla lite i min blogg , skulle bli jätte glad :)

ha en trevlig söndagkväll :)

2008-06-15 @ 19:29:10
URL: http://ewelinaliciouz.blogg.se/
Postat av: fiaah

Ha en trevlig söndagskväll:). BTW, fin blogg.

2008-06-15 @ 19:32:04
URL: http://ffiaw.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Lisa. Det är tur att du är en tjej som fixar det mesta.Men man lär så länge man lever,och man vet aldrig och vilka kunskaper man behöver.

Kram

Gudrun

2008-06-15 @ 19:59:04

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0